Sunday, September 21, 2014

Good Memories Don't Harm, Reality Does

#np 5 Seconds of Summer - Amnesia

What a mess! Time time ni lah jugak mood mengemas datang. Okay jugak lah. At least, dapat lah jugak tengok meja study ni bersih. Bersih dari segala habuk yang berkepuk. 

And there, a brick red coloured book!



Dah lama aku tak sentuh benda ni. Nak pegang pun takut, apatah lagi nak baca. Sedangkan tak baca pun, aku still boleh ingat isi kandung buku ni, apatah lagi kalau aku buka benda ni. 

Bismillah.

Berkepuk kepuk helaian kertas keluar. Tiket wayang. TGV, GSC, Cathay, you just name it. I've got them all. Tiket public transport; Arwana, ETS. Woww. I kept these things all this while?!

Satu persatu helai buku tu aku selak. Baca setiap baris ayat yang ditulis. Tak sedar yang diri ni tersenyum sendiri. Gila. Gila-gila  tersenyum sorang ni pun aku rasa, lagi gila aku yang tengah tulis ayat-ayat diari tu. Gila gembira mungkin. Terlalu gembira. Ketika tu je lah.

Lagi lama mata menghadap buku ni, lagi lama senyuman gila ni terasa pahit. Sampai menitis air mata pun tak sedar. Mungkin senyuman ni bukan senyuman gila gembira macam ketika tu. Sebab bayangan silam mula masuk track 'replay'. 

Satu moment, rasa sakit dada. Do good memories are meant to hurt us? Or the bad reality destroys those good memories and making it painful? Yes, life must go on. But how can I move on and forgive when I can't forget? I don't even know how memories work. 

beep..(Whatsapp; 1 new message)

"you should smile. sebab benda yang kau teringat tu benda yang baik. bukannya tak baik. Apa omputih kabor, sweet memories. Jangan salahkan those memories. Those are good memories. You feel pain because you can't accept the reality, not the memories. I know it's hard. But you need to keep trying to let things go. Betul-betul ikhlas."

Betul juga. The thing is I still can't let go, even I fake it. Konon nak apply 'fake it till you make it' but not with this one. Tak lut. 

Aku tutup buku merah tu. What will I do with it pun tak tahu. Dah lah buku ni cantik, nak dibuang sayang. Nvm. Letak je lah dengan buku lain. They're good memories anyway. No harm. 

No comments: