Saturday, May 12, 2012

Seteruk-teruk Mohanadas Nagappan mendaki, akhirnya sampai Gunung Everest juga

Assalamualaikum and greetings :)

Hey it has been sooo long aku tak menaip. Hee. (Ayat intro sentiasa sama). Apa perkembangan saya? Tiada apa apa yang berkembang. Badan saya pun semakin menguncup akibat tidak selalu makan. Eh ye ke? Tak jugak la. Cuma minggu ni I'm not feeling like eating this week. Why? Sebab mood aku tak berapa baik for this whole week. A little problems came up. Okay not too little la, sebab sampai buat aku nangis kan. Haha Hmm. *bunyi kipas

So, apa yang aku nak share? Yeah,you guys are so lucky because I'm gonna share my problem here. Err, okay not so lucky la. Who has the sympathetic ears, eh tak, eyes to read, just read. I don't blog to inspire people, I blog just to share. 

Aku rasa down gilaaaa minggu ni. Just received my quiz marks. Out of 2.5, Bio got 1.8, Physics got 1.6, Chemistry only got 1.1. How sucks would that be. Tu pun Bio aku nasib baik lah lecturer buat pop quiz untuk top up markah quiz aku yang teruk. Aku rasa macam.... entahlah. That feelings just mix up. As the result, kilang air mata aku bocor, maka melimpahlah segala air mata. :'(

I did call my dad before. I just hold my tears as possible as I could. Suara tergagap gagap bercakap. 

Me : Hello ayah! Ayah buat apa? Kat mana tu?
Ayah : Ayah kat rumah la. Takde buat apa. Kenapa? (nada macam dah tahu aku ada masalah)
Me : Takde apa. Saje call. (nada watlek watpis, padahal dah sebak)
Ayah : Ouh. Sihat ke? Dah makan?
Me : Sihat je. Makan dah. 
Ayah : Haa quiz hari tu macam mana?
Me : Hmm teruk la ayah. (tergagap gagap dan sesak dada) 
Ayah : Teruk macam mana? Tak boleh buat ke apa?
Me : Buat tu boleh la, cuma banyak salah. (senyap)
Ayah : Takpe la. Usaha la lagi. Belajar lagi. Kurangkan fb tu, kalau tak faham, tanya kawan, tanya lecturer.
Me : (mata bergenang) Hmm okay. 

*the conversation continued....

Aku hanya mampu tahan menangis. Aku tak sanggup menangis depan ayah. Memang la ayah aku cakap "takpe, takpe..." but I know deep inside him dia mesti disappointed. And aku kena tahan menangis, aku taknak bagi dia risau. Sebab kalau aku menangis, dialah orang pertama yang akan risau. Aku dah banyak susahkan dia. So, I don't want to trouble him again. At least, not at this time. Aku dah besar. Kena pandai jaga diri. Kena pandai settle masalah sendiri. Aku taknak parents aku susah hati.

 405166_3221546497331_1226504812_32364521_1309259559_n_large

But tahan punya tahan pun, memang tak tahan. Kilang air mata akhirnya bocor juga. And that time, aku teringat bila aku ada problem macam ni dulu, Khaliq tempat aku gain semangat. Haha. Sebenarnya, dia takde lah pandai sangat nak naikkan semangat orang but since he's my inspiration, so apa apa yang dia cakap, semua dapat pulihkan semangat aku. And there I go...calling Dato' Khaliq. Haha.

calling....

Him : Hello?
Me : Hello khaliq. (tersedu tersedan) *inhale exhale*
Him : Qeelah? Kenapa ni?
Me : (senyap)
Him : Hey...
Me : Quiz...semua teruk....Chemis....fail...
Him : Laa...Jangan lah macam ni. Taknak la sedih. Biasa lah tu. Kadang kadang kita kat atas, kadang kadang kita jatuh. 
Me : Takut la pointer teruk nanti. :(
Him : Takde. Qeelah mesti boleh buat punya. 
Me : Tadi call ayah. Ayah cakap "takpe, takpe..." tapi Qila tau dia mesti kecewa.
Him : Takde la. Dia lagi bangga ada. Qila berani tangani benda tu. Qila tak takut bagitau dia. 
Me : (lap lap air mata) Lecturer cakap, kalau setakat Bio dapat cukup makan, keep dreaming on je la nak masuk MBBS. Qila macam tak layak je nak jadi doktor.
Him : Tak. Qeelah mesti boleh buat punya.

*and the conversation continued....

Ayah and Khaliq. These two guys yang selalu yakinkan aku yang aku akan jadi doktor yang bagus satu hari nanti.:') 

 59812-7041_large

Yeah. And aku rasa at this time, zaman kejatuhan aku sudah muncul.

I used to be antara top students. (Hamboi, pandai je label sendiri top students) I mean, academic aku okay la. Tak pernah jejak fail. And I used to have good leadership. Now, everything seems to disappear.

Aku jadi leader untuk Chemistry Project. But I just don't know how to control them. Mostly, I just accepted all their ideas. Aku ada la bahagi bahagi tugas. Tapi mesti ada yang tak kena. Aku lupa bawak prosedur la. Tak reti nak cari barang kat mana. Tak tau siapa boleh buat benda ni, Siapa pandai handle benda ni. I have no problems with my group. It's just me myself think and wondering whether I've played a good role as a leader or not? Haihhh.

So, my point here is aku rasa Zaman Kejatuhan aku sudah tiba. Aku rasa maybe sebab aku tak pernah rasa jatuh tu macam mana. Lebih lebih lagi, kena settle sendiri benda ni. Taknak parents risau. So, that's why. I need more time to regain back my strength. Bak kata Khaliq, "Kadang-kadang kita kat atas, kadang-kadang kita jatuh". So, maybe aku selalu duduk kat atas. This is the time aku kena jatuh. I need to accept it, so aku takkan rasa selesa sangat. Because that comfort sometimes can kill us. I should learn how to be strong by now. 

 (5) Tumblr

Alhamdulillah ya Allah, you give me this test. :') Guide me to face this. Amiin. 

So, that's all for now. Sekian sahaja perkembangan saya yang tak berapa nak berkembang ni. Bye!

-Aqilah Rosli-