Friday, December 23, 2011

Interview Day; I Am the Business Secretary

Assalamualaikum and greetings :)

Well. Here I want to share my experience during the interview for Fast Track Programme. Hee. Hmm. It was on 13th December 2011. I woke up in the morning earlier than usual. Fuhh. My parents should be proud. Haha. Then, take a shower, wearing a white baju kurung which belongs to my sister. Hee. Then, put on a white 'tudung bawal'. Does it looks sweet? Hee.


Muka ready untuk interview. Haha. Macam cuaks je.


Miss Q and her cousin, Khairina (Minah Kepochi)

Hmm. So, my family and I started our journey at about 8 o'clock which is 'dah cukup lambat' for my father. Haha. Sorry, ayah. Anakmu sangat cuaks ni. Then, when we're on the road, the traffic was so terrible. Jam gilaa. Dan di saat ini, hati saya hanya mampu berkata:-

"God, please help us. Nak interview ni. Jangan buat hal."

Nak je aku paste dengan kereta ayah aku dengan sticker besar-besar 

"Beri laluan, semua. Kereta ini membawa seorang pelajar yang bakal ditemu duga di Shah Alam"

Haha. Tapi over la sangat nak buat macam tu. Hmm. Setelah dipermudahkan oleh-Nya, akhirnya sampai juga kat Anggerik Mall, Shah Alam. Fuhh. Then, I looked at my watch. Daa, it's just 9.30 am. Too early kot. Yang kena interview jam 10.00 pun ada yang tak sampai lagi. Haha. Semangat betul! Ehh tak lah. Bukan semangat, tetapi cuaks lahh. 

So, we decided to take breakfast at any restaurants nearby. Yeah, mamak's restaurant is my father's choice. Belasah je lahh. But I was not hungry as I felt like butterflies filled in my stomach. Hui Hui Hui. But I ate 2 pieces of sandwich. That is enough I think. Then, I talked to my parents how nervous I am. They calmed me down and told me that I would do my best. Thank you, ibu and ayah. :)

After having breakfast, we went back to Anggerik Mall. I saw many of MRSM's students there, including my friends from MJSC Taiping and MJSC Pasir Salak. Huu. I was very excited to see them but I was too shy to talk to them. Hee. Well, you know me. Haha. Betul laa. Sebab yang saya jumpa tu pun, saya tak berapa rapat sangat dengan diorang lahh. Hmm. Siapa yang saya jumpa? Hmm. Ramai lah. Zuhad, Anis Sadon, Afifi, Nad, Hairul, Chu Are, Aiman Kelas 4, Syakirah kelas 1, Hanun, Nina, Mia, Hajar Halil, and ramai lagi. 

Hmm. Saya punya interview jam 11, group 2. So, tanya tanya lah orang yang dah interview pukul 10 tuh. Rupa-rupanya tiada interview secara individu. Semua discussions in group. Harharhar. Penat je saya siapkan resume and recommendation letter semua. Penat je surf internet kenal segala menteri. Huhh.

It almost 11 o'clock in the morning. Suddenly, all the candidates of 11.00 am punya group were called. So, saya pun daftarkan diri and waited for next announcement. I was so glad to be in the same group with Hajar Halil. Haha. Ada jugak la orang yang saya kenal. Takde lah rasa cuaks sangat. Sementara tunggu group before kitorang habis, Hajar Halil and I were having chats. Cerita pasal itu lah, ini lah, including cerita cerita pasal PS and Taiping. Haha. Best gilaa. Orang lain semua senyap sebab nervous, kami boleh bersembang bagai nak rak like there is nothing happen. Haha.


Miss Q and Hajar Halil. Hajar Halil is such a simple person, but still she looks gorgeous.


Barisan-barisan group saya. Semua nampak cuaks. Haha.

Then, it's INTERVIEW time! #apa punya bahasa ni? So, barisan ini pun bergerak menuju ke meja diskusi. Aww. Ngeri gila. Macam masuk mesyuarat apa entah. Atas meja bulat tu, terdapat 8 kertas kuning untuk 8 candidates yang hadir.

Kat atas kertas tu tercatat,

"You and your friends are just graduated from University X (tak ingat apa namanya). However, all of you find out that it is too difficult to get a job in your country. So, you've decided to start a new business using RM10,000. Below is the list of positions in your company. You were asked to discuss on what type of business that you will make and how you are going to make it" *maaf, english bersepah. hee.
List of positions:-
1. CEO
2. Marketing Manager
3. Business secretary
4. Chief Financial Manager
5. ............
6. ............
7. ............
8. ............

#tak ingat sangat lah. hee. :D

Cuba teka apa reaksi aku bila baca assignment ni? Haa. Mesti tertanya-tanya kan? Haha. Gilaa. Aku rasa nak pengsan and nak menjerit cakap,

"What? Matilah aku! I don't know anything about business!! Saya nak study medic lahh. Bukan business!!"

Suddenly, I can feel the adrenaline rushes out. *ayat biasa. haha. Tangan terketar kot. Okay takpe. Qeelah, chill. So, saya ambil lah pen konon untuk tulis point, padahal tangan menggeletar sampai tak boleh tulis dah. Jangan lah panel tu nampak. Tulis jugak lah sikit walaupun takde idea. Haha.

Then, kami pun berdiskusi lahh. I was the Business Secretary. Hajar Halil became the Marketing Manager. Haha. First, one of us suggested to make business related to technology but I thought it was too expensive as we just only have RM10,000. 

Suddenly, someone suggested to choose fashion. Hmm. Mula-mula, aku susah sikit lah nak terima. Tahu lah semua perempuan, fashion jugak jadi pilihan. Haha. Tapi, aku layan je lahh. Hee.

It was fun. Cuma awkward sikit kot mula-mula. Sebab semua nya nampak lemah lembut dan gemalai. Cuma Hajar Halil yang nampak aktif, bersemangat dan in the same time kelakar pun ada. Hahaha. Kenapa kelakar? Sebab entahlah. Dia ni ada such a sense of humour lahh. haha. *Jangan marah ye hajar. hee. (^^,)v

Selesai semua discussion, the panels asked us to choose one of us to present what we have discussed just now. Mula-mula, mata semua melirik ke CEO yang beria chop dulu jawatan tu. Then, tiba-tiba dia macam tak confident je. So, apa lagi. Miss Hajar Halil pun bangkit untuk present benda alah tuu. Agak awesome jugak lah dia. Confirm dapat lahh. Aku ni je macam tahape. Haha. Idea kurang, cuma olah-olah idea orang je. Haha. Janji bercakap kan.

After presentation, the panel asked question to each of us. Apa yang dia tanya kat saya? Dia tanya, "Do you think that this business are going to success and Why?"

Dan saya pun merepek le dengan banyak lost of words dan banyak err err nyaa. Haha. After an hour, kami pun keluar dengan tangan yang sejuknyaa. Haha. Pheww. End of story. :)

So, I just hope that I will pass the interview but......susah jugak kan kalau dapat. Taylor's! Cik Amir kata tempat tu tempat orang-orang kaya woo. Boleh mati kebulur aku nanti. Lagipun, taylor's tu macam private college. So, quality dia tak bagus sangat sebab ye lahh, orang kaya kan. Sanggup buat apa je untuk dapat A. Banyak duit. Hee. Tu opinion family aku je lahh. Selebihnya, saya berserah kepada Tuhan. :D

No comments: